انديشه و مذهب
فكر و دين

اي دل! تو چه مي كني؟ مي ماني يا مي روي ؟داد از آن اختيار كه تو را از حسين جدا كند! اين چه اختياري است كه براي روي آوردن بدان بايد پشت به اراده ي حق نهاد؟ اي دل ! نيك بنگر تا قلاده ي دنيا را بر گردنشان ببيني و سررشته ي قلاده را ، كه در دست شيطان است. آنان مي انگارند كه اين راه را به اختيار خويش مي روند، غافل كه شيطان اصحاب دنيا را با همان غرايزي كه در نفس خويش دارند مي فريبد.


ارسال شده در تاریخ : شنبه 6 مهر 1392برچسب:, :: 19:27 :: توسط : باران

قافله ي عشق در سفر تاريخ است و اين تفسيري است بر آن چه فرموده اند : كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا ... اين سخني است كه پشت شيطان را مي لرزاند و ياران حق را به فيضان دائم رحمت او اميدوار مي سازد.

 

(شهيد سيد مرتضي آويني _ كتاب فتح خون)


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 27 شهريور 1392برچسب:, :: 12:28 :: توسط : باران

آماده باشيد كه وقت رفتن است . عقل مي گويد بمان و عشق مي گويد برو ... و اين هر دو ، عقل و عشق را ، خداوند آفريده است تا وجود انسان در حيرت ميان عقل و عشق معنا شود، اگرچه عقل نيز اگر پيوند خويش را با چشمه ي خورشيد نبرد، عشق را در راهي كه مي رود، تصديق خواهد كرد؛ آن جا ديگر ميان عقل و عشق فاصله اي نيست.

 الرحيل ! الرحيل !  اكنون بنگر حيرت ميان عقل و عشق را! اكنون بنگر حيرت عقل را و جرات عشق را! بگذار عاقلان ما را به ماندن بخوانند...راحلان طريق عشق مي دانند كه ماندن نيز در رفتن است ، جاودانه ماندن در جوار رفيق اعلي، و اين اوست كه ما را كشكشانه به خويش مي خواند.

 

(شهيد آويني_ كتاب فتح خون)


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 27 شهريور 1392برچسب:, :: 12:17 :: توسط : باران

عنوان: اسير عادت

مردان خدا را سزاوار نيست كه سر و سامان اختيار كنند و دل به حيات دنيا خوش دارند وگرنه اين كه كمال ايمان در هجرت و جهاد در راه خداست . هجرت بريدن از خانه و ديار و زن و فرزند و هر آن چه كه آدمي را اسير و زمين گير مي كند و جهاد دل كندن از خويش است يعني آخرين حجابي كه ميان بنده و محبوب حائل مي شود آن كه هنوز اسير تعلقات و دلبسته ي عادات است كجا مي تواند بال در فضاي عالم قدس بگشايد.

 

 

عنوان: عشق

عقل گفت: اكنون زمان مبارزه و جنگ و جهاد است و در چنين عرصه اي سخن از عشق و محبت گفتن خطاست عشق پرسيد: چيست كه تو را از ديار معروف خانه ي امر بيرون كشانده و در كوه و بيابان در زير تازيانه ي سرما و گرما در دامن رنج و خطر افكنده است ؟ درنگ نكردم و برخاستم و در هياهوي نبرد و در ميان غرش سلاح ها به دامن عشق درآويختم و فرشتگان كه تاب تماشاي نور عشق نداشتند در پس حجاب عقل پنهان شدند.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 15 مرداد 1392برچسب:, :: 1:42 :: توسط : باران

به نام او

نصيحت كردن ديگران براي كسي كه خود محتاج به نصيحت است چه فايده اي مي تواند داشته باشد؟ رطب خورده منع رطب كي كند؟ با اين حال، چون اصرار ورزيده اي پندي را كه خود بيش از تو نيازمند آن هستم برايت مي نويسم كه هرگز جز براي خدا كاري مكن.


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           سيد مرتضي آويني

 

 

 


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 13 مرداد 1392برچسب:, :: 12:29 :: توسط : باران

همسر شهيد آويني : وقتي مي شد كه من سر مساله اي ناراحت و گرفته مي شدم و به ايشان شكايت مي كردم به من مي گفت: ببين هزاران كهكشان در آسمان وجود دارد يكي اش راه شيري است.سياره هاي زيادي در آن است كه يكي اش زمين است. كره ي زمين قاره هاي متفاوتي دارد كه يكي اش آسيا ست. قاره آسيا كشورهاي زيادي دارد كه يكي همين ايران ماست. ايران شهرهاي ... از كل به جز مي آمد.بعد مي گفت: ما هم ذره اي در اين مجموعه هستيم، حالا ببين اين حرفي كه شما مي گوييد، جايش در اين مجموعه ي با شكوه كجاست؛ آدم در آن كليت مي ديد كه چقدر آن اتفاق ناچيز و بي اهميت بوده است.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 13 مرداد 1392برچسب:, :: 12:44 :: توسط : باران

نهايت خلقت جهان پرورش انسان هايي است كه در برابر شدايد بر هر چه ترس و شك و ترديد و تعلق است غلبه كنند و حسيني شوند.


پايه ي اصلي هر چيز عشق و عرفان است هنر تجلي شيدايي است و شيدايي هر چه هست در عشق است.


شهدا، شاهد بر باطن و حقيقت عالم اند و هم آنان اند كه به ديگران حيات مي بخشند.


آنان را كه از مرگ مي ترسند از كربلا مي رانند.



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 13 مرداد 1392برچسب:, :: 11:45 :: توسط : باران

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ
به دنياي انديشه و مذهب خوش آمدید welcome to positive world
نويسندگان

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 34
بازدید ماه : 34
بازدید کل : 21882
تعداد مطالب : 71
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


>